02-5817176

סוסיא הר חברון

תורת היחסות  (רבי נפתלי מרופשיץ)

אֵ֣לֶּה הַפְּקֻדִ֡ים אֲשֶׁר֩ פָּקַ֨ד מֹשֶׁ֤ה וְאַהֲרֹן֙ וּנְשִׂיאֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל שְׁנֵ֥ים עָשָׂ֖ר אִ֑ישׁ אִישׁ־אֶחָ֥ד לְבֵית־ אֲבֹתָ֖יו הָיֽוּ: (במדבר א מו)

פעם אחת במסיבה אחת עם הרב הקדוש מרופשיץ  זכותו יגן עלינו והיה קיבוץ גדול מקרוב ומרחוק רבנים ולומדים חסידים ובעלי בתים לפניו נהנים מזיו השכינה, משלחן המלך רב הרבנים, וסיפר מגדולת אבותיו הקדושים מצוקי תבל גאוני ארץ ואמר רבינו "מיוחס כמוני" מכל הצדדים אבות ואימהות אין בעולם ואם יש הייתי חפץ מאוד לראותם.  נענה אחד מן המסובים בעל בית ירא אלהים וחסיד ממדינת זיבנבירנן  (טרנסילבניה) – "רבי אני מיוחס יותר" ותיכף קראו אליו ושאלו מה ומי הוא יחוסך השיב החסיד הנגיד הנ"ל רבינו אני הנני האחד המצוין במשפחתי שהנני מניח תפילין ונוטל ידי לפת לחם ושחק רבינו מאוד מזה ואמר "הרומני צודק, יחוסו גדול מיחוסי" והיה חשוב אצלו מאד.

המילה יחס הנה מילה דו משמעית מצד אחד מיוחס הנו 'משוייך' ומצד שני משמעותה 'מושוה אל מול', 'ביחס ל…' . הוראתה אחת משמעותה 'המשכיות', הצבעה על המקור והבנה 'מאין באת' ומצד שני בדיוק הפוך עמידה כנגד, התיצבות אל מול, "יחסית ל…". מבהיר רבי נפתלי מרופשיץ, גדול המיוחסים שבאדמו"רים, כי העמידה כנגד הדורות הקודמים  ושידרוג דרכם גדולה מהמשכת דרך האבות באופן טבעי. גדול זה היוצר מהפך, עומד אל מול אבותיו ומתקן את דרכיהם מזה  הממשיך לזרום בנתיב הידוע, האיתן והבטוח אותו חצבו הדורות שקדמוהו.  'ביחס ל…' גדול במובהק מה'מיוחס ל…'.