02-5817176

סוסיא הר חברון

ביישנות חסידית (רבי יצחק מוורקי)

וְהָיָ֗ה אִם־לֹ֤א תִשְׁמַע֙ בְּקוֹל֙ ה֣' אֱלֹהֶ֔יךָ לִשְׁמֹ֤ר לַעֲשׂוֹת֙ אֶת־כָּל־ מִצְוֹתָ֣יו וְחֻקֹּתָ֔יו אֲשֶׁ֛ר אָנֹכִ֥י מְצַוְּךָ֖ הַיּ֑וֹם וּבָ֧אוּ עָלֶ֛יךָ כָּל־הַקְּלָל֥וֹת הָאֵ֖לֶּה וְהִשִּׂיגֽוּךָ: (דברים פרק כח, טו)

פעם אחת שאלו בני הרב הקדוש רבי יצחק מווארקי לאביהם, מה זה ששמענו תמיד בקשת החסידים מאנשי שלומנו (מחצרנו) ובקשותיהם עבור פרנסה, ורק מיעוט שבמיעוט מבקש  בעסק עבודת השם יתברך, והשיב להם, יען אמרו חז"ל – "מימי לא ראיתי צבי קייץ, וארי סבל, ושועל חנוני, והם מתפרנסים שלא בצער, והם לא נבראו אלא לשמשני, ואני נבראתי לשמש את קוני, מה אלו שלא נבראו אלא לשמשני מתפרנסים שלא בצער, ואני שנבראתי לשמש את קוני – אינו דין שאתפרנס שלא בצער! אלא שהרעותי את מעשי וקיפחתי את פרנסתי" (קידושין דף פב.) –  והחסידים ביישנים גדולים לספר לפני ממעשיהם הרעים, לכן מרמזים לפני בדרך רמז שהם מחוסרים פרנסה כדי שאבין הרעת מעשיהם. ודי לחכימא.

קשיי העולם הפיזי אתגריו ותלאותיו אינו אלא קצה קרחון לאתגרי העולם הרוחני ומצוקותיו המסתתר תחתיהם. כל צרה גשמית הפוקדת את האדם מסמנת ומיצגת נקודה רוחנית, ערכית ואישיותית אותה עליו לתקן. שפת צרות החיים אינה אלא שפת סימנים המספרת בלחישה וברמז על צרות הנפש, תסבוכותיה ומצבה. טובה עצומה עשה  עמנו בורא עולם ברמזיו הגשמיים על מצבנו. מונע הבורא מאיתנו בושה גדולה בכך שאינו מודיע קבל עם ועולם על לקויינו הרוחניים ומסתפק במכות גשמיות שרק אנו מסוגלים לפצח את אמירתן ואת מקור נביעתן.  נקראים אנו לתקן את המעוות בצנעא בחדרי חדרים ולפתור את צרות החומר שאינן אלא בבואתן המגושמת צרות הרוח ופגמיה.