02-5817176

סוסיא הר חברון

מרתון ורשה (רבי יצחק מאיר מגור)

וְאָנֹכִ֗י הַסְתֵּ֨ר אַסְתִּ֤יר פָּנַי֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא (דברים פרק לא, יח)

שמעתי אשר פעם אחת נסע הרב הקדוש בעל החידושי הרי"ם זכותו יגן עלינו על הדראשקי (כירכרה)  בוורשה והוא יושב בספסל מלמעלה  והיו עוברין דרך 'שדרת ירוזלמסקי' המפורסמת ושם יש ספסלין אשר אנשים יושבין שמה לתענוג כנהוג ויהי שם יושב איש אחד מהולכי מלבושי יוהרה כמנהג אשכנז (גרמניה) ובאותו זמן מי שהיה הולך באלו מלבושים היה כפורש ממנהגי ישראל  וראה הרי"ם הקדוש שהאיש הזה רץ אחר הדראשקע והשימשיה בידו כדי ליתן לו שלום ואיש הנ"ל רץ ורודף אחר הדראשקי, והר"ים אינו מצוה לבעל העגלה שיעמוד והדראשקאר (הרכב) רץ עם הסוסים במהירות והאיש הנ"ל רץ אחריו ויהיה כשראה האיש הנ"ל שקשה לו לרוץ עם השמשיה בידו השליך אותה  לאחוריו לארץ והוא בעצמו רץ אחרי הכרכרה כדי להשיגה ביתר קלות אבל הרכב נסע במהירות והאיש רץ ורץ  וכל זה ראה הרי"ם הקדוש שרץ בכל כוחו עד שהשיג את הכרכרה והושיט היד לרב הקדוש ליתן לו שלום והרב גם כן הושיט לו ידו הקדושה אך רק בנגיעות אצבעות לבד ולא הרכין את עצמו אליו כדי ליתן שלום בכל היד וראה הרב

הקדוש שפלא דבר זה למלויו ואמר להם דעו באם שבא לעולם העליון איש למשפט ואין לו שום זכות מחפשין אחר זכותו אם השליך מעליו דבר אחד מהעולם הזה כדי להשיג דבר טוב זה הזכות הוא מליץ יושר בעדו והבן.

מלמדנו הרי"ם  הקדוש כי הסתר פנים אף הוא כלי בעבודת ה'. לא תמיד צריך להיות נחמדים. לא תמיד להאיר פנים ולא תמיד להתעלם ממציאות קלוקלת. גם הקדוש ברוך הוא משתמש  לעיתים בהסתר פנים וכנראה שכלי זה ראוי שימצא גם באמתחתנו.

לעיתים רק באמצעות הסתר פנים ניתן לעורר אנשים ולהוציא מהם את המיטב. לעיתים דוקא התעלמות מדודה מכניסה את האדם להירהורי תשובה  ולחיפוש אחר נקודות התורפה באישיותו.

כשהאדם צריך לחזר, למצוא חן ולהריץ את עצמו אחרי כרכרה מתרחקת מוכן הוא לזרוק את השמשיה, לוותר  על תענוגות וסמלי מעמד ולרוץ ולרוץ אחרי האמת המתרחקת.

החכמה הגדולה הנה להתרחק במהירות מבוקרת שתאפשר לרודף להשיג את הכרכרה אם רק יוותר על משהו וישקיע את המירב במירדף המאתגר.