02-5817176

סוסיא הר חברון

התמונה שבארנק

וַיְהִי כְּהַיּוֹם הַזֶּה וַיָּבֹא הַבַּיְתָה לַעֲשׂוֹת מְלַאכְתּוֹ

וְאֵין אִישׁ מֵאַנְשֵׁי הַבַּיִת שָׁם בַּבָּיִת:

וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ לֵאמֹר שִׁכְבָה עִמִּי

וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה:  (בראשית לט יא-יב)

 

רבי שמעון אמר: נמתחה הקשת וחזרה

זה הוא שכתוב – "ותשב באיתן קשתו" – קשיותו,

רבי יצחק אמר: נתפזר זרעו ויצא דרך צפרניו

שנאמר – "ויפוזו זרועי ידיו",

רבי הונא בשם רבי מתנא אמר: איקונין (דמות) של אביו ראה וצנן דמו,

שכתוב – " משם רועה אבן ישראל"

מי עשה כן? – "מאל אביך ויעזרך … ברכות שדים ורחם" – ברכת אביך ואמך.     (בראשית רבה פז ז)

מה יכול לעצור נער מתבגר מול פיתויי יצרו? כיצד ניתן לבלום את היצר כשכל החסמים הטכניים החברתיים והמוסריים כבר הוסרו? מה יעצור את יוסף האחוז ברשת פיתוייה של אשת פוטיפר מלעשות את המעשה שיפרק את עולמו?

תמונה – אומר המדרש, רק דמות דיוקנו של אביו מסוגלת לעמוד בפרץ.

במקום שבו משתכחות המילים, נאלמות התורות ונסתתם קול ההיגיון, נותרת התמונה. דמות דיוקנו של אבא, המבטאת את האהבה והשייכות לו, למורשתו ולכל מה שהם מייצגים, מסוגלת לעצור את הדהרה אל התהום. רק הורים שיהפכו ל'דמות' אהובה ונערצת על ידי בניהם, רק מי שתמונותיהם תהיינה חקוקות בלב צאצאיהם, יוכלו לעמוד בדרכם מלדהור אל התהום.